Catharinapolder

17 m.s. CATHARINAPOLDER 5066217 1959-1967 vrachtschip PDIZ
Gebouwd 1959, N.V. Scheepswerf Janssen, Druten (J147)
931 BRT 490 NRT 1.366 DWT
67,56 (60,36) x 9,93 x 5,82 x 3,633
2 laadruimen, G 1.826 m3, 91,5 ton bunkers, 12,5 kn.
1.100 EPK, 821 kW, 8 cyl, 4 tew, 390 x 680, N.V. Werkspoor, Amsterdam.

1-9-1958 te water gelaten, 2-1959 opgeleverd als CATHARINAPOLDER aan N.V. Motorvrachtschip "Magna Pete", Rotterdam.

6-1967 verkocht aan Yousef Ahmed Al Sager, Kuwait, herdoopt AL YASRAH.

1967 verbouwd van vrachtschip tot veetransportschip, 496 / 931 BRT, 230 / 490 NRT, 767 / 1.388 DWT.

1974 als AL YASRAH verkocht aan Livestock Transport & Trading Co. K.S.C., Kuwait.

1979 verkocht aan Wingate Ltd., Panama, in beheer bij Univan Shipmanagement Ltd., herdoopt JIHAD I.

1983 verkocht voor sloop naar Pakistan, 2-6-1983 gearriveerd te Karachi, doorverkocht aan Feather Floats Inc., Panama en herdoopt FEATHER CLOUD, het is niet bekend of het schip als FEATHER CLOUD heeft gevaren of dat het te Karachi is blijven liggen.

1984 verkocht voor sloop, 3-2-1984 gearriveerd te Gadani Beach om gesloopt te worden.

 

Erebus

Naam: Erebus
Imo nr: 5105130
Bouwjaar: 1950
Roepnaam:PDYL
Rederij: H. Schothorst, Groningen.
l.l.:/l.o.a.: 45,54m x 50,20m
Brt: 477   Nrt: 224
Dwt: 580
B.: 8,20m H.: 2,82m D.: 3,30m
Motor: 375 Pk 4 tew 6 cil Brons diesel
snelheid: 9 mijl
Bouwnr: 716
Gebouwd bij: E.J. Smit & Zn. Te Westbroek
Te waterlating: 06-07-1950
Oplevering: 23-09-1950
 
Bijzonderheden:
02-1960:
EREBUS, E. Lammert e.a., Groningen. (Carebeka) PDYL
 
06-1963:
EREBUS, E.L. & E.H. Schothorst, Groningen (Carebeka) PDYL
 
07-1972:
Verkocht voor sloop aan Simetas NV, Hoogezand. Het stuurhuis
  
Is permanent tentoongesteld in het maritiem museum, Groningen.
 

Patria

Patria 1938 roepnaam PGRL
Diensttijd 1938-1968
Bouwer : N.V. Scheepswerf Foxhol v/h Gebr. Muller Foxhol (bouwnummer 44)
Tonnage : 343 brt., 168 nto. en 410 dwt.
L X B X H : 43,50 X 7,57 X 2,93 mt.
Machine : MWM-diesel 6 cil. van 300 pk.
Snelheid : 10 knopen.
1938-1940 Patria H.Groen Groningen (beheer bij Wagenborg v.a. 40 Carebeka).
Op 16 mei 1940 ingeschreven bij The Netherlands Shipping & Trading Committee in Londen en in beheer bij Freight Express Ltd. Londen.

Op 29 mei kwam de Patria om 23.00 uur aan bij de in brand geschoten houten raderboot Crestle Eagle die aan de grond was gezet. Maar liefst 1.000 man werd aan boord genomen waaronder de bemanning van de gezonken jager HMS Grenade, de Crestle Eagle en de Fenella. De Patria heeft 1.400 personen geevacueerd uit Duinkerken.

1945-1968 Patria H.Groen Groningen (beheer bij Carebeka).
1968-1971 Georgios Hatzioannou D. Hatzioannou Ikaria, Griekenland.
1971-1976 Aspa Syrianos Brothers Mytilene, Griekenland.
1976-1985 Aspa Mavrona Brothers Piraeus, Griekenland, in 83 herdoopt in Elenitsa.
1985-1988 Barbagiorgis Spencen Overseas Inc.Piraeus.
1988-1989 Metis verkocht aan onbekende Griekse eigenaar.
In 1989 verkocht voor de sloop naar Perama, Griekenland.

Tubo

Gebouwd in 1936 bij de Noord-Nederlandsche Scheepswerven te Groningen.

199 b, 115 n, 250 d - L x B x H = 35,75 (34,35) x 6,43 x 2,49 (2,44) meter - G 14.000, B 13.500

2 tew 3 cil. dieselmotor van N.V. Appingedammer Brons Motorenfabriek, Appingedam (nr. 5251)(240 x 360), 150 r.p.k., 8.5 kn.

Klasse: Bureau Veritas - Brandmerk: 1754 Z. GRON. 1936

1936: TUBO, Willem Bootsman, Delfzijl

1937: (23 oktober) tijdens de reis van Middelharnis naar Engeland met een lading uien in een orkaan terecht gekomen waarna de deklast na enige uren overboord spoelde; op 25 oktober in Boston (Lincs) aangekomen; na opening van de luiken bleek dat ook de lading in het ruim door het zeewater was aangetast; de lading werd gelost en het schip vertrok naar Rotterdam. Tijdens deze reis kreeg men lekkage en met behulp van een sleepboot kon de werf van A. Vuyk & Zonen in Capelle aan den IJssel worden bereikt; na droogzetting bleek dat alle bodemplaten waren beschadigd; na reparatie kwam het schip op 7 december weer in de vaart

1940: (10 mei) in Rouen

1940: (16 mei) ingeschreven bij the Netherlands' Shipping & Trading Co., Londen en in beheer bij Freight Express Ltd., Londen

1945: (1 juni) TUBO, Willem Bootsman, Delfzijl

1948: (10 september) door m.s.Hoop Delfzijl binnengesleept nadat tijdens de reis van Kotka naar Delfzijl met een lading hout problemen waren ontstaan met de hoofdmotor; in Appingedam bij de N.V. Appingedammer Brons Motorenfabriek, Appingedam gerepareerd en op 8 november weer in de vaart genomen

1955: (14 juni) TEMPO-D, Harm Dijken (Wagenborg), Groningen

1966: (24 februari) ARION, Jurrien Kruidhof & Hendrik Alje Kuiper (Maritima Scheepvaart- & Handelmaatschappij N.V.), Delfzijl

1971: (25 november) verkocht aan Frank Rijsdijk's Industriëele Ondernemingen N.V. om te worden gesloopt in Hendrik Ido-Ambacht, in gebruik als opslagschip.

1972: (oktober) gesloopt

Valkenburg 1966

Naam: VALKENBURG 1966
Eigenaar : B.V. Scheepvaartmaatschappij Marlot, Rotterdam
Werf : Scheepswerf "Friesland" N.V., Lemmer / 42
Bouwjaar : 1966
Indienst : 1966
Brt : 499
Nrt : 329
Draagv. : 1172
Lengte : 75,42 meter
Breedte : 10,82 meter
Holte : 2,69 meter
Vermogen : 940 pk
Snelheid : 10,0 knoop
Imonummer : 6614762
Roepsein : PIDF
Kiel :
Tewater : 03-06-1966
Proefvaart: 30-08-1966
Indienst : 30-08-1966
Mutatie:
1969 / verbouwd Zaanlandse Scheepsbouw Maatschappij N.V.; brt 1273 lengte 75,42 m
1984 / Mariel P
1988 / Al Bouragh
1993 / Cabo Bojador
28 maart 1999 gearriveerd voor de sloop te Las Palmas, Spanje.

Willi Böhmer

Naam: Willi Böhmer
Bouwjaar: 1957
Imonummer: 5390072
Van: van N.V. Reederij "Nautiek", Rotterdam in beheer gevaren bij W. Böhmer's Scheepvaartbedrijf N.V.
Gebouwd bij: Chant-Navale Giuliano San Giusto, Triëst / 48
April 1961 verlengd N.V. Dok & Werf Maatschappij Wilton-Fijenoord, Schiedam

Oktober 1961 weer opgeleverd

10 februari 1970 als WILLI BÖHMER tijdens reparatie te Vlaardingen zware brandschade in de machinekamer, total loss verklaard

Juni 1970 wrak verkocht Rederij Oost Vlieland, Vlieland (Scheepvaartbedrijf Gebr. J. van der Schoot) van Rotterdam naar Harlingen gesleept door sleepboot Hector van Bureau Wijsmuller N.V.

December 1970 na herstel N.V. Scheepswerf & Machinefabriek Welgelegen, Harlingen in de vaart gebracht als OOST VLIELAND

Maart 1980 onder Panamese vlag gebracht

April 1980 als Oost Vlieland van Scheepvaartbedrijf Gebr. van der Schoot, Harlingen verbouwd B.V. Scheepswerf & Machinefabriek Welgelegen, Harlingen

24 februari 1982 t/m 1992 als Oost Vlieland van Beheer Maatschappij Welgelegen, Harlingen onder vlag Panama opgelegd te Harlingen, nadat Scheepvaartbedrijf J. van der Schoot failliet was gegaan

April 1992 verkocht Honduras, herdoopt VICTOR

16 juli 2007 verkocht, herdoopt BURAK S

 

 

                                                                                                                                    

Naar boven